اتصالات شبکه و انواع رسانه ها (بخش ۱)

اتصالات شبکه

اتصالات شبکه

اتصالات شبکه اغلب به صورت انواع کابل در شبکه وجود دارد. دستگاه های موجود در شبکه برای کار با یکدیگر باید به یکدیگر متصل باشند. وظیفه رسانه ها انتقال سیگنال بین دستگاه های سخت افزاری موجود در شبکه است. امروزه محبوبترین نوع رسانه، اترنت است. این رسانه اتصال گاهی اوقات LAN یا کابل نامیده می شود.

در این مقاله، تمرکز ما بر روی انواع رسانه سیمی و ویژگیهای مرتبط با آن است. امروزه رسانه سیمی که داریم به طور اساسی براساس اتصالات مسی و اتصالات فیبر نوری است. پیوندهای مسی، بیت ها را با سرعت بیتی مشخصی منتقل می کنند.

پیوند فیبر، هسته شیشه ای است که با روکش فلزی پوشانده شده است. در بیت های انتقال فیبر، تغییر طول موج نور نشان داده می شود. بنابراین تنها به این دلیل است که آنها خیلی سریعتر از اتصالات مسی هستند.  

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه

انواع رسانه انتقال یا همان کابل های شبکه، براساس مشخصات گوناگون سیگنال تعیین می شوند. این مشخصات شامل سرعت انتقال اطلاعات و پهنای باند کانال ارتباطی است. سه گروه اصلی در کابل کشی ها در بیشتر اتصالات شبکه استفاده می شود که عبارتند از:

  • زوج سیم به هم تابیده مسی
  • فیبر نوری
همچنین بخوانید  یو پی اس چیست؟

 

بازگشت به فناوری سیمی

هر دو سیگنال های مسی و فیبر، رسانه های فیزیکی هستند که برخی اطلاعات را انتقال می دهند و آن رسانه ها را می توان توسط فناوریهای مختلف لایه ۲ مورداستفاده قرار داد. X.25،FR، ISDN nad ATM، فناوریهای لایه ۲ هستند که می توان در محیط های SP استفاده کرد. اما درواقع اترنت یا Metro Ethernet نیز امروزه به خوبی استفاده می شوند.

در اترنت عمومی، بسیاری از ویژگیهای سرعت، لینکها، پروتکلها، قالبهای فریم و همچنین انواع کانکتورها مشخص می شوند. برای کابل کشی مسی، اتصال RJ45 تقریبا همیشه استفاده می شود. شما آن را در نوت بوک، تلویزیونهای هوشمند چاپگر یا مودم خانگی مشاهده کرده اید. RJ45 یک سیم با روکش پلاستیکی یا گاهی اوقات فلزی است و دارای ۸ پین مسی در قسمت انتهایی خود است که نوارهای محکم پورت RJ45 را به هم پیوند می‌دهد.

کابل فیبر نوری از اتصالات نوع متفاوتی است که هسته شیشه ای را به هسته شیشه ای متصل می کند زیرا این رسانه فیبر نوری است. هر دو اتصالات مسی و فیبر نوری در شبکه های سازمانی همچون LAN، بخش های اصلی و مراکز داده رایج هستند.