تفاوت سوئیچ، روتر و هاب چیست؟

اگر جزء افرادی هستید که با شبکه‌های کامپیوتری سر و‌ کار دارند، حتما نام ابزارهایی مانند سوئیچ، روتر و هاب را شنیده‌اید. این روزها شبکه‌های رایانه‌ای در همه جا حضور گسترده‌ای دارند و با ورود به هر سازمان یا شرکتی می‌توانید انواع مختلف رک‌های دیواری یا ایستاده را مشاهده نمایید، که تجهیزات و سخت‌افزارهای گوناگونی را در خود جای داده‌اند.

اگرچه برخی از این ابزارها ظاهری شبیه به هم دارند، اما هر کدام برای کار متفاوتی طراحی و ساخته شده‌اند. ما در این محتوا قصد داریم در مورد تفاوت‌ سه ابزار مهم و اساسی شبکه نکاتی را ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
در شبکه برای اتصال نودها به یکدیگر، از ابزارهایی مثل هاب، سوئیچ و روتر استفاده می‌شود. این اتصال امکان جا به جایی اطلاعات بین دستگاه‌های مختلف را در شبکه فراهم می‌کند.

در ادامه به بیان تفاوت سه ابزار پرکاربرد در شبکه‌ خواهیم پرداخت که شامل سوئیچ، هاب و روتر است. این ابزارهای کاربردی، وظایف مختلفی در شبکه دارند که برای درک و شناخت بهتر آن‌‌ها، به صورت جداگانه ویژگی هر یک را بیان می‌کنیم.

ویژگی‌ های هاب

هاب یکی از ابزارهایی است که وظیفه اتصال چندین کامپیوتر را در شبکه دارد. هنگامی که هاب در یکی از پورت‌هایش سیگنالی دریافت نماید، آن سیگنال را تکثیر و به پورت‌ها دیگر ارسال می‌کند تا در نهایت سیگنال به گره مقصد برسد.

هاب در مقایسه با سوئیچ، دستگاه بسیار ساده‌تری است و قابلیت‌های کم‌تری نیز دارد. هاب‌ها امکان تفکیک آدرس‌های ورودی و خروجی را ندارند و نمی‌توانند اطلاعات دریافتی را برای عضو خاصی از شبکه ارسال نمایند، به همین دلیل بسته‌های دریافتی اطلاعات از یک پورت به همه پورت‌های موجود در شبکه ارسال می‌شود.
اصولا استفاده از هاب پیشنهاد نمی‌شود، به استثنا مواردی که امنیت اهمیتی در شبکه ندارد. استفاده از هاب به منزله‌ی ارسال اسناد اطلاعاتی به سیستم همه کارمندان یک کمپانی یا سازمان است، در حالی که اطلاعات مورد نظر فقط باید به دست یک فرد خاص در آن اداره می‌رسید.

ویژگی ‌های سوئیچ

با استفاده از سوئیچ می‌توان چندین سیستم رایانه را به یکدیگر متصل کرد. بعد از ارسال اولین بسته اطلاعاتی، سوئیچ جدولی را ایجاد می‌نماید، تا ابزارهای متصل در شبکه را با مک آدرس‌شان به یکدیگر متصل ‌کند.

یکی از مزایای سوئیچ برخلاف هاب این است که می‌تواند بین کامپیوتر‌های مختلف در شبکه فرق قائل شود. سوئیچ‌ها با استفاده از مک آدرس رایانه‌ها و ابزارهای متصل بر روی شبکه، تشخیص می‌دهند که هر ابزاری به چه پورتی اتصال دارد.
در زمان تشکیل شبکه‌های کامپیوتری، هاب به علت داشتن قیمت مناسب‌ و پایین‌تر نسبت به سوئیچ و روتر پیشنهاد می‌شود، اما بهره‌گیری از هاب باعث ارسال حجم بالای اطلاعات در همه سیستم‌های شبکه می‌شود که این مشکل با سوئیچ قابل حل است، چرا که سوئیچ با در اختیار داشتن آدرس هر رایانه در شبکه، بسته‌های مورد نظر را به رایانه‌ یا هر سخت‌افزار شبکه‌ که مقصد بسته‌ اطلاعات است، می‌فرستد.

سوئیچ سیسکو

کمپانی سیسکو جزء بزرگ‌ترین و معروف‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات شبکه در دنیاست. بدون تردید سوئیچ‌های ساخته شده توسط شرکت سیسکو از کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. طبق آخرین آمارها سوئیچ Cisco 2960 پرفروش‌ترین سوئیچ سیسکو محسوب می‌شود.

آخرین مدل تولید شده از سوئیچ 2960 سری X و XR بوده، زیرا مدل‌های قدیمی‌تر از آن دیگر تولید نمی‌شوند. سوئیچ سیسکو پرکاربرد دیگر در گذشته، مدل 3750 است که این نوع نیز دیگر تولید و عرضه نمی‌شود. ولی سری جدید Cisco-3850 امروزه در بازار موجود است. این سوئیچ در لایه سه کار می‌کند و قابلیت‌هایی مثل روتینگ و مسیریابی را نیز به شبکه اضافه نموده است.

همچنین بخوانید  یو پی اس چیست؟

ویژگی‌های روتر در شبکه

روتر هم ابزاری در شبکه است که با استفاده از آن‌ می‌توان بسته‌های اطلاعات را در بین شبکه‌های دیگر ارسال و یا دریافت کرد. همه بسته‌های ارسالی در شبکه دارای آدرس‌هایی هستند که مقصد را نشان می‌دهد.

روترها با استفاده از این آدرس، بسته‌ی اطلاعات مورد نظر را به مقصد می‌رسانند. در واقع روتر هنگامی مورد استفاده قرار خواهد گرفت، که شبکه‌ی داخلی به یک شبکه‌ی گسترده‌تر متصل است.

مثلا وقتی شما در حال جستجو در گوگل هستید، روتر شما بسته‌های مورد نظر را به سمت سرورهای گوگل می‌فرستد تا پردازش صورت گیرد. مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظیفه‌ روتر ارسال بسته‌ها بین دو شبکه‌ی مختلف می‌باشد، هرچند روترهای جدید موجود در بازار قابلیت و کارایی‌های بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

تفاوت سوئیچ و روتر

پاسخ: رایانه ها می توانند از طریق یک سوئیچ شبکه یا یک روتر به یکدیگر متصل شوند . پس تفاوت بین دو چیست؟ اساسی ترین توضیح این است که سوئیچ برای اتصال کامپیوتر در یک شبکه طراحی شده است، در حالی که یک روتر برای اتصال چندین شبکه با هم طراحی شده است.

در یک شبکه خانگی، یک روتر تنها معمولا برای اتصال دستگاه ها به اینترنت مورد نیاز است . همه دستگاههای داخل خانه مانند رایانه، رایانه لوحی (تبلت ها) ، و تلفنهای هوشمند میتوانند از طریق اتصال سیمی یا بیسیم به روتر وصل شوند. همانطور که از نامش بر می آید، روتر تمام دستگاه های متصل را به مودم کابلی یا DSL هدایت می کند.

سوئیچ ها اغلب در شبکه های بزرگ استفاده می شوند، مانند مواردی که در محیط کسب و کار و مدرسه یافت می شود. آنها کامپیوترهای زیادی را با هم در یک شبکه محلی متصل می کنند . شبکه های بزرگ ممکن است شامل چندین سوئیچ باشد که گروه های مختلف سیستم های کامپیوتری را با یکدیگر متصل می کنند.

این سوئیچ ها به طور معمول به روتر وصل می شوند که به دستگاه های متصل می شود تا به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

هرچند روترها و سوئیچ ها متفاوت هستند، آنها می توانند به طور متناوب استفاده شوند. به عنوان مثال، یک روتر به طور معمول چند پورت LAN و یک پورت WAN دارد .

پورت های LAN برای اتصال کامپیوتر از طریق اترنت طراحی شده اند . پورت WAN برای اتصال به مودم طراحی شده است. در حالی که سوئیچ ها پورت WAN ندارند، می توانید از هر یک از پورت های استاندارد استاندارد برای اتصال به مودم استفاده کنید.

با این وجود، ممکن است مجبور شوید از یک کابل اترنت متقاطع استفاده کنید تا اتصال به درستی انجام شود.

اگرچه ممکن است سوئیچ به عنوان یک روتر استفاده شود، معمولا سوئیچ ها گزینه های پیکربندی مشابه روتر را ندارند. سوئیچ ها سریعتر از روتر ها استفاده می شوند، اما روترهای مدرن قادر به عملکرد مشابه هستند.

بنابراین، هنگام انتخاب یک دستگاه مرکزی برای شبکه خانگی خود، روتر بیشترین معنی را به خود اختصاص می دهد.

سخن آخر
در این محتوا سعی کردیم شما را با ویژگی‌‌های و کاربردهای مختلف سوئیچ، روتر و هاب آشنا کنیم تا بتوانید ابزار مناسبی برای شبکه کامپیوتری خود انتخاب نمایید.